Translate

Friday, July 31, 2015

Passion of a Baker

Almost a year back, a new local bakery opened in our locality. I believe the man has returned from staying abroad in some foreign country for quite a long time. He has a small set up of an electric baking unit and his loaf of breads have become very popular in short time. They are fresh, soft and taste great. 

One thing I have noticed while buying breads from him is his passion for baking the breads. I swear I can see a sense of content in his eyes when he pulls the fresh loafs out from the oven. While he makes the slices, he is so tender and delicate with the long knife. Its almost like an art. I can almost hear music while he makes the equal pieces of the loaf with precision of a seasoned surgeon. He pats the loaf and packs them in plastic dlicately. 

Yesterday, he was not in the shop. His young son was filling in for him. I was so sad to see him pulling out the loaf veru roughly and banging it on the table. He was very rough while making the slices. The slices were not even. Some were thicker than the others and not perfectly cut. 

Most people would not even notice it, but I missed the passion and the precision of the old baker. 

Sunday, July 26, 2015

हाम्ले पत्यायौं हजूर

बायाँ फन्को १६१ 

सबैभन्दा पहिले विज्ञ पाठकहरुलाई एउटा विनम्र निवेदन गर्न चाहन्छु । अर्थशास्त्रसंग मेरो कुनै नाता छैन । त्यसैले आजको स्तम्भ कतै त्यो विधासंग कुनै रुपमा जोडिन गयो भने त्यो संयोग मात्र हुनेछ । त्यो एउटा आम नागरिकको आँखाले हेर्दा लागेका कुरा मात्र हो भन्ने मनमन गरिदिनुहोला भन्ने पनि अनुरोध छ । 

अघिल्लो हप्ता देशको बजेट आयो । प्रत्यक्ष सरोकार हुने र त्यसका बारेमा गुदी केलाउन जान्नेहरु त भै नै हाले, म जस्ता केही नबुझ्नेहरुले पनि तन्मयताका साथ अर्थमन्त्रीज्यूले प्रस्तुत गर्नुभएको आगामी आर्थिक वर्षको बजेट टेलिभिजनमा आँखा नझिम्काइकन र रेडियोमा कानै टाँसेर हेरे, सुने । कोही खुसी भए, कसैले टेबलमा मुक्का बजारे । मुख्य कुरा केके सस्तो हुने भयो र केके महँगो हुने भयो भने मात्र बुझ्ने हुन् म जस्ताले । तलब बढ्यो कि बढेन भन्ने अर्को प्रमुख आकर्षण हुने गर्छ बजेट भाषणको, यसपालि चिल्लै भयो क्यारे । यसपटकको बजेटमा भूकम्प र त्यससंग सम्बन्धित कुराहरुले अतिथि कलाकारको भूमिका खेल्नै पथ्र्यो, खेले पनि । त्यसको नाममा पनि दुइचार कुराहरु भइहाले । चुरोट र रक्सी यस्तो जिनिस हो जसको भाउ हरेक बजेटमा बढ्छ भनेर पहिले नै थाहा हुन्छ । त्यसको लागि अर्थशास्त्र पढ्नु वा बुझ्नु पर्दैन । त्यसैले यसपटक पनि निकै दिन अघिदेखि कालाबजारीहरुले ती बस्तुहरु लुकाइसेकेका थिए । ती मोटाए । 

अघि नै भने अनुसार म बजेटको संरचना, लघुकालीन वा दीर्घकालीन असरहरुका बारे कुरा गर्ने मेरो ल्याकत छैन । बजेटले पार्ने सामाजिक वा राजनैतिक असरका कुराहरु पनि मेरो बूतोको कुरो होइन । तर, म जस्ता अज्ञानीलाई अचम्म लाग्ने कुरा चाहिँ एउटै मात्र हुने गर्छ । त्यसलाई ठ्याक्कै बुझाउनका लागि मित्रराष्ट्रको भाषाबाट चलनचल्तीको एउटा वाक्यांश उधारो लिन चाहन्छु, “लम्बीलम्बी फेंकना ।” हरेक बजेटमा हरेक अर्थमन्त्रीले यस्तायस्ता कुराहरु गरिरहेका हुन्छन्, ती सुन्दा कुपोषणले चाउरिएको हाम्रो ढुक्कुरे छाती पनि केही दिनको लागि दाह्रासिंहको जस्तो भैदिन्छ । आहा, योजना बनाउन र सपना देख्न देखाउन हामीले जति जानेका छौं । त्यसको रत्यांश पनि कार्यान्वयन हुन सक्ने भैदिएको भए हामी अहिले कहाँ हुन्थ्यौं होला । 

हामी सपना देख्न आदि भैसकेको छौं । सदियौंदेखि हामीलाई नयाँनयाँ रुपमा पुरानै सपना मात्र देखाइएको छ । अनि हामी सपनाका रंगहरुमा अलमलिएर रमाउन अभ्यस्त भैसकेको छौं । हामीलाई त्यसले लठ्ठ बनाउँछ । त्यो थाहा पाएको हुनाले कान चिरेका हरेक जोगीहरु हामीलाई त्यही नै नशामा निर्लिप्त पारेर आआफ्नो दुहुनो सोझ्याइरहन्छन । यो क्रम कहिलेसम्म चल्ने हो भन्ने कुरा हामी कसैलाई पनि थाहा छैन । यसपालिको बजेटले पनि हाम्रो सपनाको आकाशमा एउटा क्षितिजदेखि अर्को क्षितिजसम्म झलमल्ल सप्तरंगी इन्द्रेणी तन्क्याएको छ । अघिल्लो अघिल्लोपटकका निकै कुराहरु फेरि दोहोरिने र केही नयाँ फन्डाहरु फ्याँकिने गौरवशाली परम्परा त यस पटक पनि भंग हुन हुँदैनथ्यो, भएन पनि । भनिएका कुराहरु किन पूूरा भएनन् भन्ने विषयमा माथापच्ची गर्नलाई अर्को एउटा सिंगै वर्ष बाँकी नै छ, गर्दै गरौंला । अरु केही नभए पनि हामीसंग समय मनग्गे छ । जति खेर फाले पनि केही फरक पर्दैन । 

यसपालिको बजेट सुनेर उत्साहित हुने कुराहरु धेरै छन् । अब थानकोटको मुनिबाट सुरुङ्ग जाने भयो । काठमाण्डौ छिर्ने र काठमाण्डौबाट बाहिर जाने कुरा मात्र सम्झेर नौनाडी गल्थ्यो, अब त्यसबाट मुक्ति पाइने भो । कस्तो हाइसञञ्चो हुने होला बिचार गर्नुस् त । सररररर सुरुङ्गमा छिरेर एकैछिनमा नौबिसे पुग्न पाइने भो । मेट्रोको सम्भाव्यता अध्ययन हुने भयो । त्यसपछि त जाबो निर्माणको न कुरो हो । चुट्की बजाएसरी हामी त्यो गरिहाल्छौं । अनि विरामी परेको बेला एम्बुलेन्स गुड्न नसकेर बीचमै नारायण भन्नु पनि नपर्ने भयो । आगो लाग्या ठाउँमा दमकल पनि पुग्ने नै भयो । त्यसैले भन्या होला, काठमाण्डौ अब स्मार्टसिटी हुने भयो । अहिलेसम्म काठमाण्डौ ईडियट सिटी रहेछ, हामीलाई थाहा थिएन । अब स्मार्टसिटीमा बसोबास गर्न पाउने भयौं हामी । कति भाग्यमानी ? स्मार्टसिटीमा बस्ने भएपछि हामी सबै स्वयं स्मार्टमा बढोन्नति पनि हुने नै भयौं । अब हामीलाई कसले छुने ? 

अरु केके भयो भने सिटी स्मार्ट हुन्छ भन्ने कुरा चाहिँ मलाई नसोध्नुहोला । मैले पहिले नै भनिसकें, म यसको विज्ञ होइन । हाम्रा भाग्यविधाताहरुले भनेपछि त्यो पत्याउने र ढुक्क हुने हो । ललितपुर ग्रीनसिटी हुने भयो रे । ग्रीन बनाउनका लागि त सिंचाई र छेलोखेलो पानी चाहिन्छ भन्नु होला । त्यसको पनि बजेटले समाधान निकालिसकेको छ । मेलम्चीको पानी अबको दुइ वर्षमा त आइपुग्ने नै भयो रे । त्यस अघि टोलटोलमा ट्याङ्करले पानी बाँड्छ रे । सहर काकाकुल नरहने भयो । धन्य बजेट । लुम्बिनीमा अन्तर्राष्ट्रिय विमानस्थल बन्ने भयो । बुद्ध वाज बर्न इन नेपालको नारा अलि जोरसोरले घन्काऔं । त्यसपछि यति धेरै पर्यटक र विदेशी मुद्राको ओइरो लाग्छ, हामीले अरु केही गर्नै पर्दैन । त्यसै आर्थिक वृद्धिदर बढ्छ भन्या हो र बजेटले ?

नयाँ शीशीमा पुरानै रक्सी खन्याएर हामीसंग चियर्स भनेर गिलास जुधाउन फेरि नयाँ बजेट आएको छ । हामी उसका पुराना आनीबानी बिर्सेर उसको सगुन घुट्क्याइदिन्छौं । चररररररर गर्दै घाँटीदेखि पेटसम्म पोलेर जाने उसका पुरानै वाचाहरु ग्रहण गरिदिन्छौं । त्यसले हामीलाई अलिअलि रमरम बनाउँछ, अलिअलि झमझम बनाउँछ । हामी त आशावादी मानिस हौं । हामीलाई लाग्छ, यसपालि त सुध्रेको जस्तो छ कस्मेटिक सर्जरी गरेर, नयाँ बजेटको अनुहार टाँसेर आएको यो पुरानै ढँटुवा ।

हाम्ले पत्यायौं हजूर ।

Sunday, July 12, 2015

कस्तो बन्ने ? कस्तो बनाउने ?

बायाँ फन्को १६० 

केही समय अघि हामीले भोगको अकल्पनीय त्रासदीको असर खुइलिंदै जान थालेको छ । जनजीवन सामान्य बन्दै गैसकेको छ । भौतिक क्षति दुरुस्त हुनका लागि प्रशस्तै समय र खर्च लाग्छ भन्ने कुराको त निक्र्योल भैसकेको छ । मानसकि रुपमा भएको उथलपुथल चाहिँ सोचेभन्दा छिटो साम्य हुन थालेको देख्न पाउँदा जो कसैले पनि शान्तिको लामो सास फेर्छ भन्ने कुरामा शंका छैन । यो निश्चय नै पनि सुखद संकेत हो । हामी मानसिक रुपमा कति धेरै बलिया रहेछौं भन्ने कुराको व्यावहारिक परीक्षा थियो त्यो समय भन्न सकिन्छ । अनि हामी सबै त्यसमा विशिष्ट श्रेणीमा उत्तीर्ण भएका पनि हौं । 

अरु सबै कुरा जस्तै डरको पनि एउटा निश्चित सीमा हुँदो रहेछ । डरले पनि धेरै तर्साउन थाल्यो भने मानिस डरसंगै डराउन छाड्दो रहेछ भन्ने कुरा पनि हामीलाई बितेको केही समयले देखाइदियो । हुन त अझै पनि हामी पूर्ण रुपले आश्वस्त भैसकेका कहाँ छौं र ? अझै पनि साथीभाई वा ईष्टमित्रको जमातमा प्रमुख कुराकानीको विषय त्यही नै हुन्छ । सबैले भोगेको एउटै त्रासदी भए पनि त्यसलाई अनुभूत गर्ने तरीका फरकफरक थियो । त्यो एघार बजेर छप्पन्न मिनेटको समयमा को कहाँ कुन स्थानमा र कुन अवस्थामा थियो भन्ने भिन्नता अनि उसले देखेको र भोगेको कुराले हरेकको आफ्नैआफ्नै बेग्लै अनुभव रहेको छ । तर अब हामी सहज भैसकेको छौं । हामीलाई बानी परिसकेको छ । अब हामीलाई सानातिना कुनै पनि झट्काले (जमीनको मात्र कुरा गरिरहेको छैन म) हतपति हल्लाउन सक्दैन, विचलित बनाउन सक्दैन र बिथोल्न सक्दैन । विषम परिस्थितिसंग लड्ने हाम्रो प्रतिरोध क्षमता अझ बढी बलियो भएको छ । मानसिक रुपमा हामी अझ बढी सशक्त भएका छौं । 

तर, यससंगै हामीले विचार पु¥याउनुपर्ने अरु कुराहर छन् । हामी संकट टरेकोमा आवश्यक भन्दा बढी आत्मविश्वासी पनि हुनु हुँदैन । किनभने संकट भनेको भूकम्प मात्रै हैन । भूकम्पको त्यति ठूलो प्रभाव देखेको हुनाले त्यसको अनुभव आलो हुन्जेल हामी त्यसैमा मात्र केनिद्रत हुनु स्वाभाविक हो । तर यसलाई पाठको रुपमा लिएर सचेत हुनुपर्ने अरु धेरै कुराहरु छन् । अहिलेको लागि सबैभन्दा महत्वपूर्ण कुरा भनेको वर्षा र त्यससंग आउने पहिरोजन्य जोखिम हो । हुन त यो याममा सँधै नै पहाडी भेगहरुमा पहिरो र तराइमा बाढीले ताण्डव मभ्भाउने गर्छ । तर, यसपटक भूकम्पको तातो राम्ररी नसेलाएको अवस्थामा तिनको प्रभाव पहिले भन्दा बढी हुन सक्छ । केही यस्ता उदाहरणहरु देखा परिसकेका पनि छन् । त्यसैले पहिलो आवश्यकता भनेको प्रभावित र खतरामा भएका मानिसहरुलाई सुरक्षित स्थानमा सार्नु नै हो । यसको लागि अरु कुनै पनि किसिमका विवादहरुलाई थाँति राख्न सक्नुपर्छ । यसका लागि तीव्रताको साथै दूरदर्शिताको पनि निकै ठूलो आवश्यकता छ । अँग्रेजीमा भएको एउटा उखान “पेन्नी वाइज पाउण्ड फुलिस” जस्ता समाधानहरु चाहिँ खोजिनु हुँदैन । समस्यालाई पन्छाउन मात्र पनि सकिन्छ, समाधान गर्न पनि सकिन्छ । पन्छाउन सजिलो हुन्छ, समाधान गर्न गाह्रो । पुनर्निर्माण वा पुनस्र्थापनाका कामहरु हचुवाका भरमा हुनु हुँदैन । त्यसले केही समयपछि झन फुकाउन नसकिने गुजुल्टाहरु बनाउन सक्छ । 

त्यस बाहेकको कुरा गर्ने हो भने, हाम्रो विशेष गरेर निर्माणको तरिकामा गम्भीर भएर सोच्नु पर्ने बेला हो यो । ग्रामीण क्षेत्रका निर्माणहरु त भै नै हाले, शहरी क्षेत्रमा भएका तीब्र विस्तारको क्रममा पनि आपतविपतका सम्भावनाहरुलाई हामीले पटक्कै ध्यान दिएका छैनौं । बाक्लो बस्तीहरु विकास हुने क्रममा घरहरुका बीचमा कति फराकिलो बाटो राख्ने, कति घर भएका टोलहरुमा पार्क वा खुला क्षेत्रहरु कायम गर्ने भन्ने हामीले कहिले पनि सोचेका छैनौं । न्यूयोर्क र काठमाण्डौंको घरजग्गाको उस्तैउस्तै भाउ हुने गरी चम्किएको बेला पनि हामीले सुरक्षाका आधारभूत कुराहरुमा आँखा चिम्लियौं । करोडौंका मोलमा घरजग्गा बेच्नेहरुले मात्र हैन, किन्नेहरुले पनि यस विषयमा केही सोचेनन् । फलत एम्बुलेन्स वा दमकल समेत छिर्ने ठाउँ नभएका टोल र वस्तीहरु निर्माण भएका छन्, मानिसहरु त्यहाँ पशुपतिनाथको भरमा बसोबास गरिरहेका छन् । गगनचुम्बी भवनहरुमा बनेका खैनीका बट्टा जत्रा अपार्टमेण्टहरु करोडभन्दा माथिको भाउमा विक्री वितरण भएका थिए । व्यस्तताका कारण मानिसहरुमा घर बनाउने फुर्सद कम हुँदै गएको कारण फस्टाएको तयारी घरको व्यापारमा झन् बेच्ने र किन्ने दुबैले हेलचक्र्याइँ गरे । भूकम्प अघि  तयारी घर किन्नेहरु मध्ये कथि जनाले त्यहाँको माटो परिक्षण गराए होलान् ? कतिवटा, कस्ता पिलर र बिमहरु प्रयोग भएको हो त्यसमा भनेर कतिजनाले नक्सा पल्टाएर हेरे होलान् ? पाँचसात हजारको के लोभ गर्नू भनेर कति जनाले जान्ने इन्जिनियरलाई देखाए होलान् ? बाहिरबाट हेर्दा चिटिक्क पारिएका घर वा अपार्टमेण्टहरुको भित्रस् संरचना चाहिँ कस्तो छ भनेर ध्यान दिएको भए आज कतिले थाप्लोमा हात लगाएर बस्नुपर्दैनथ्यो । 

त्यसैले अबका दिनहरुमा फराकिला स्थानहरु नराखी घर नबनाउने, किनवेच गर्दा ती सबै कुरामा ध्यान दिने जस्ता कुराहरुमा हेलचक्र्याइँ हुनु हुँदैन । अहिले पनि ती कुचुमुच्च परेका टोल वस्तीमा कथंकदाचित अरु आगालागी जस्ता भवितव्य आइलागेमा त्यसबाट हुनसक्ने क्षति निराकरण वा न्यूनीकरण कसरी हुन सक्छ भन्ने बारे सोच्नु आवश्यक छ । अरुलाई परेको देखेर चेत्ने, आफैलाई परेपछि चेत्ने र आफैलाई परेपछि पनि नचेत्ने तीनथरि मानिसहरु हुन्छन् भनिन्छ । हामी ती मध्ये कुन बन्ने भन्ने कुरा हामीले नै निक्र्यौल गर्ने हो । 

कुमानव र सुमानवहरु

बायाँ फन्को १५७ 

विपतको बेलामा नै मान्छेको पहिचान हुन्छ भन्ने उक्ति हामीले निकै पहिलेदेखि नै सुनिआएको हो । बेलाबेलामा यसको सत्यताबारे पनि हामीले थाहा पाउँदै आएका हौं । हो, जीवनमा सँधै एकनासको बाटाहरु मात्र कहाँ हिंड्न पाउँछ र मानिसले । बेलाबेला घुम्ती, उकाली, ओराली, खाल्डाखुल्डी पनि हामीले पार गरिरहेका हुन्छौं । व्यक्तिगत रुपमा हरेक मानिसले सुखसंगै दुखका दिनहरु अनि सुमधुरसंगै कहालीलाग्दा क्षणहरु पनि नभोगेको हैन । तर यसपटक हामीले सामूहिक पीडाका दिनहरु भोग्यौं । कुनै एक व्यक्ति वा परिवारको मात्र थिएन त्यो त्रासदी । कुनै एउटा वर्ग, समुदाय र जातको मात्र पनि थिएन त्यो विपत्ति । एकैपटक सारा नेपालीहरुका लगि बोझिल बन्न पुगेको थियो त्यो समय । प्रत्यक्ष त्यसको असरमा परेकाहरुको त कुरा गरेरै साध्य छैन, प्रत्यक्ष असर नपरेकाहरु पनि त्यो पीडाबाट अछूतो रहन सकेनन् । त्यसैले त एकाएक स्वतस्फूर्त रुपमा सिंगै नेपाल एकतावद्ध बन्यो । त्यो पीडा सबको साझा बन्न पुग्यो । सबै आआफ्नो तर्फबाट, आआफ्नो गच्छे र ल्याकत अनुसार अरुको पीडा कम गर्न लागिपरे । 

करीव एक मिनेटको छोटो समयमा प्रकृतिले हाम्रा जीवनभरका उपलव्धिहरुलाई तासको घर जसरी भताभुंग बनाउन सक्दोरहेछ भन्ने कुरा मानिसहरुले बुझे । हाम्रा मूल्य मान्यता र सोचाइलाई नै त्यसले क्षणभरमा परिवर्तन गरिदियो । अनि थाहा भयो धर्मको नाममा बाँडिनु भनेको पाखण्ड मात्र रहेछ । जात, वर्ग वा समुदायको नाममा टुक्रिनु भनेको राजनीति मात्र रहेछ । तेरोमेरो र उपलव्धिको रेखा वारिपारी बस्नु भनेको व्यर्थको मृगतृष्णा मात्र रहेछ । मानिस भन्दा बढी हामी अरु केही पनि हैन रहेछौं भन्ने कुरा हामीलाई थाहा भयो । सामूहिक विपत्तिमा सबै एकआर्काको हुँदारहेछन् । सिंगो देश नै एउटै परिवार बन्न पुग्यो । विपत्तिले सारा भौतिक कुराहरु कति क्षणभंगूर हुँदारहेछन् भन्ने कुरा छर्लङ्गै पारिदियो । कुमानव र सुमानवहरुलाई चिन्ने समय बन्न पुगे भयका ती केही दिनहरु । यस्तो अवस्थामा पनि आफ्नो स्वार्थ र फाइदा हेर्ने केही कुमानव अपवादहरुलाई छोड्ने हो भने अरु सबै सुमानव रहेछन् भन्ने कुरा पनि हामीलाई थाहा भयो । यो वास्तवमा हामीले गर्व गर्न सक्ने कुरा हो । 

यस अवस्थामा दत्तचित्त भएर अरुको लागि होम्मिने सबै मानिस वा संस्थाका नामहरु उल्लेख गर्न प¥यो भने त एउटा निकै ठूलो दस्तावेज नै बन्छ । ती सबै स्तुत्य छन्, वन्दनीय छन् । केही प्रतिनिधि उदाहरणहरु यहाँ म उल्लेख गर्न चाहन्छु, जसले हामीलाई मानवतामाथि फेरि एकपटक दृढ रुपमा विश्वस्त हुन प्रेरित गरे । संसार हामीले सोचेजत्तिको खराव त कहाँ रहेछ र भनेर आशावादी हुन सघाए । अष्ट्रेलियामा बसोबास गरिरहेका पेशाले स्टाफ नर्स एक व्यक्ति निकै लामो अन्तरालपछि नेपाल आएर भर्खरै फर्केका थिए । भूकम्पको समाचार सुन्नासाथ ती मानिस फेरि भोलिपल्टै नोपाल आइपुगेका थिए । त्यतिमात्र हैन भोलिपल्ट साँझसम्ममा उनी घण्टौं हिंडेर पुग्नु पर्ने गोरखाका गाउँहरु पुसगसकेका थिए । सकेको जति सहयोग गर्दै त्यहाँको वस्तुस्थिति सामाजिक संजालमा बाँड्दै आवश्यक सहयोगका लागि अनुरोध पनि गर्दै थिए । मैले अघि नै भनेझैं उनी प्रतिनिधि पात्रमात्रै हुन्, अरु थुप्रै उनीजस्ता मानिसहरु स्वत परिचालित भएका थिए ।

भर्खर एघार कक्षा सकाएर बाह्रको तयारीमा लागेकी एउटी नानीले आफ्नो चित्रकलामा भएको दक्षतालाई परिचालन गर्नका लागि सामाजिक संजालमा मानिसहरुको चित्र बनाएर बेच्न थालिन् । दुइ तीनजनाको चित्र बनाएर केही हजार बटुलेकी उनलाई केही दिनभित्रै यति धेरै मानिसहरुले आफ्नो चित्र बनाउने जिम्मा दिए, अहिले पनि उनलाई भ्याइनभ्याइ छ । त्यसरी प्राप्त भएको रकमबाट उनले एक स्थानमा राहतको खानापीनामा र घर भत्केर बस्ने ठाउँ नभएको एउटा परिवारलाई गतिलै पाल किन्नका लागि सहयोग गरिसकिन् । हाम्रो युवा पुस्ता परेको बेला यति जिम्मेवार र परिपक्व हुनसक्दोरहेछ भन्ने कुरा थाहा पाउँदा हाम्रो छाती गर्वले तन्किएको छ ।

यस्तो बेला आफू अरुको काम आउनुपर्छ भनेर सबैले सकेजति गरिरहेका थिए । सहयोग वा भावनाको कुनै आकार हुँदैनरहेछ । धेरैथोरै वा सानोठूलो भन्ने कुरा यहाँ कुनै अर्थ राख्दैन रहेछ । टुँडिखेलमा आश्रय लिएकाहरुको लागि शौचालय बनाउन भुइँ खन्न जानेहरु, त्यहाँको फोहोर व्यवस्थापन गर्न खटिनेहरु, भत्केका भवनमुनिका मानिसहरुलाई बचाउनका लागि होम्मिनेहरु, पानी सफा गर्नका लागि पियुष बनाउन लागिपर्नेहरु सबै सुमानवका रुपहरु थिए । ईश्वर हामीभित्रै बस्छ भन्ने कुरा यसपटक सबैले स्पष्टसंग प्रमाणित गरिदिए ।  

नेपाल प्रहरी र नेपाली सेनालाई त झनै जति आभार प्रकट गरे पनि पुग्दैन । आफ्नो परिवारको समेत पीर नगरी उनीहरु जनताको सेवा र उद्धारमा यसरी खटेका थिए, त्यसको प्रशंसाका लागि कुनै शव्द भेट्न सकिन्नं । त्यसैले त कसैले कुनै समाजिक संजालमा लेख्यो,

“देउता मन्दिरमा हैन व्यारेकमा बस्दारहेछन् ।”

केही कुमानवहरु नदेखिएका हैनन् । तिनले मानिसहरुलाई झनै आतंकित बनाउने दुष्कार्य गरे । जानजानी गरे वा नजानी गरे, तर गैर जिम्मेवार र मानवता विरोधी काम गरे । चन्द्रमा उल्टो देखियो भनेर त्रास फैलाउने एक सहसचिव, फलानो वा ढिस्कानो दिन र समयमा अझ बढी विनाश हुन्छ भन्ने स्वनामधन्य ज्योतिष भनाउँदाहरु कुमानवका प्रतिनिधि पात्रहरु थिए । तिनको संख्या तुलनात्मक रुपमा नगण्य थियो । तर सबै आतंकित मानसकिताका सिकार भएको बेला ती न्यून कुमानवहरुका कुराले पनि निकै धेरै ठूलो प्रभाव पारेको थियो । तिनले अनजानमा त्यो सब गरेका हुन् भने के भन्नू तर कुनै स्वार्थका लागि गरेका हुन् भने ती अक्ष्यम्य सामाजिक अपराधीहरु हुन् । समयले तिनीहरुलाई माफ गर्नेछैन ।